بلاگ

فلوراید تراپی، استحکام و سلامت دندان های کودکان

سطح و مینای دندان حاوی مقادیری مواد معدنی است که به دندان استحکام می بخشد و از پوسیدگی آن جلوگیری می کند. مینای دندان بر اثر اسیدهای خوراکی و اسید هایی که باکتری های پلاک های میکروبی دندان با تجزیه مواد قندی ایجاد می کنند، یون از دست داده و تضعیف می شود و به مرور دندان دچار پوسیدگی خواهد شد. فلوراید ترکیبی قوی با کلسیم ایجاد می کند که باعث جلوگیری از پوسیدگی دندان و پوکی استخوان می شود. فلوراید فرم یونی عنصر فلورین، سیزدهمین ماده معدنی است که در پوسته زمین، آب و هوا مقدار قابل توجهی از آن وجود دارد.


دندان ها معمولاً از دو ناحیه دچار پوسیدگی می شوند، شیارهای دندانی و فواصل بین دندان ها. جهت پیشگیری از پوسیدگی برای هر یک درمانی وجود دارد. برای شیارهای دندان از فیشور سیلنت و برای سطح دندان ها و فواصل بین دندانی فلوراید تراپی استفاده می شود. فلوراید تراپی علاوه بر حفاظت از دندان های شیری، بروی دندان های دائمی که در حال شکل گیری هستند نیز تاثیر دارد و با مستحکم کردن مینای دندان از پوسیدگی دندان ها جلو گیری می کند و در کاستن حساسیت های دندانی نیز بسیار موثر است.


وقتی فلوراید بلع شود از طریق شریان های خونی به دندان ها می رسد و در آنها نفوذ می کند. اما از آنجایی که میزان زیاد فلوراید می تواند به بدن آسیب بزند و سمی محسوب می شود، بلع فلوراید به صورت افزودنی های خوراکی توصیه نمی شود. به همین خاطر دندان پزشکان فلوراید تراپی را پیشنهاد می کنند. در این روش دندان پزشک ابتدا دندان ها را با مواد مخصوص و برس استرلیزه می کنند و سپس ژل فلوراید را روی دندان ها می گذارند (برای کودکان کم سن و سال که تحمل کمتری دارند از وارنیش فلوراید استفاده می شود که ماده چسبناکی است و سریعا به دندان می چسبد) بعد از آن کودک باید آب دهان خود را خالی کند و تا سی دقیقه از خوردن و آشامیدن اجتناب کند. این عمل باید از زمان رویش دندان های شیری تا رویش کامل دندان های دائمی به صورت منظم هر 3 تا 6 ماه یکبار انجام شود و در سنین بزرگسالی نیز به تشخیص دندان پزشک ادامه یابد.

خواندن 1099 دفعه آخرین ویرایش در یکشنبه, 21 مهر 1398 ساعت 10:39
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

About Author

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.

عضویت در خبرنامه

جهت عضویت در خبرنامه ایمیل خود را ارسال نمایید.

درباره ما

درمانگاه دندانپزشکی شبانه‌روزی فرسام درسال 1396 با کادری مجرب و پزشکان متخصص با مساحتی بالغ بر 320 متر مربع و در بهترین نقطه باغستان غربی واقع در مرکز پزشکی فوق پیشرفته شامل درمانگاه شبانه روزی، داروخانه شبانه روزی، رادیولوژی و  آزمایشگاه افتتاح گردید.